Tijdmeting


 

Nieuw tijdwaarnemingsysteem voor de racebaan.

Het programma heet Rennbahnmanager van Titus / Bepfe (www.bepfe.de).

Al enige tijd wordt dit programma op Circuit: La Beuchem-Cours (thuisbaan van Otto Donker) gebruikt en is thans ook beschikbaar voor de clubbaan.

Het programma biedt in vele opzichten gigantisch veel mogelijkheden qua instellingen en voor de tijdwaarneming bij rondenrace, tijdsrace en zelfs de Formule 1 race met kwalificatie.


 

 

 

Het programma werkt als volgt:

Boven de baan wordt een lichtbrug gemonteerd. Deze brug is er voor 2,4,6 of 8 sporen.

Onder de lichtbrug bevinden zich de in het racebaanstuk de sensoren welk het ‘laser’ licht van de lichtbrug opvangen. Wanneer een auto door de lichtstraal rijd, vindt er een meeting plaats.


 

 

Deze data wordt in het programma opgeslagen om eventueel in Excel verwerkt te kunnen worden. De lichtbrug, die ook voorzien is van 5 kleine startlichten in de vorm van LED-jes, wordt aangesloten op een bij het pakket behorende kast met hardware.

Hierop worden ook alle andere aansluitingen verricht zoals optionele startlichten*(zoals bij de Formule 1 gebruikt worden) stroomadapter, computer of laptop en de stroombaanaansluitingen. Het programma kan de aan en uit schakeling van de baan sturen. Mooi voorbeeld is hiervan dat na een race de stroom even van de baan is en bij een te vroege start krijgt het desbetreffende spoor een vooraf ingestelde straftijd. Dus even geen spanning op de baan van bv 5 seconde.

 

Het programma word met de bijgeleverde software op de computer geïnstalleerd. De hardware is eveneens als bouwpakket te bestellen voor de doe-het-zelver onder ons.

* In de hardware zijn 5 relais gemonteerd waar extra startlichten kunnen worden aangesloten.




Programmabeschrijving:

In principe bestaat het programma uit een race en trainingsmodus.

De racemodus is onder te verdelen in:

A) Tijdsrace; Hierin eindigt de race als de vooraf ingestelde tijd verstreken is. Indien er in serie en tijd geracet wordt, kan men bij het verstrijken van de tijd er voor kiezen om opnieuw met de startlichten te starten of de auto op de baan laten staan en terstond een spoor doorschuiven. Herstart vindt dan plaats bij aftelling en niet met de startlichten. In de F1 Modus moet elke rijder, nadat de vooraf ingestelde tijd verstreken is, over start/finish komen om het aantal ronden per rijder vast te kunnen stellen. Alleen hele ronden zijn hierbij doorslaggevend.

 

B) Rondenrace; De race eindigt na het bereiken van de vooraf ingestelde aantal ronden en de baanstroom wordt uitgeschakeld. In de F1 modus geldt ook hier dat de race beëindigd is, nadat het aantal vooraf ingestelde ronden bereikt zijn. Ook hier geldt dat alle rijders start / finish moeten passeren om alle data te verzamelen.

In rondenrace kunnen naast enkele races ook serie- en langeafstandsraces gereden worden.

Een kleine uitleg bij serieraces: Wanneer er een serierace wordt verreden op een bv 4-sporige baan met bv 11 rijders, worden er drie groepen gemaakt van 4, 4 en 3 rijders per groep. Elke rijder racet immers op ieder spoor. In de laatste groep met 3 rijders blijft er dus een spoor vrij. Het programma houdt hier dus rekening mee. Stel dat er nu 5 rijders zijn in 1 groep, loopt het programma zo de races af, alsof er op een 5 sporige baan geracet wordt. Het vijfde spoor wordt namelijk niet geteld.

In elke heat is er dus een rijder even vrij. In het programma is er de mogelijkheid om 15 personen in 1 groep te selecteren. (Kunnen de andere vrije rijders een pitstop houden, of even koffie zetten) Tevens geldt voor de soorten races dat er ook in F1 mode of Slotmode met eventuele herstart (startlichten) geracet kan worden.

 

 

 

In de trainingsmodus kunnen zowel tijden als ronden geselecteerd worden.

Dit is erg handig om te zien of de updates op de auto zin effect hebben gehad. Betere rondetijden na bv andere motor, of tandwielverhoudingen enz.

 

Instellingen in het programma:

Ik gaf al aan dat er vele instellingen in het programma mogelijk zijn. Oa. Zijn alle data van rijders en bijbehorende auto’s in te voeren. Erg handig bij serie races hoef je maar de rijders te selecteren i.p.v. konstant namen in te voeren. Ook kun je gegevens van verschillende circuits ingevoerd worden zoals lengte, aantal sporen, schaal 1/32 of 1/24. Als het programma voor meerde banen gebruikt wordt, kan men hiermee data van verschillende banen naast elkaar leggen.

 

 

 

 

                 


Overige instellingen

Onder het het tabblad instellingen, kunnen allerhande  items naar persoonlijke voorkeur worden ingesteld.

Algemeen:

Aantal sporen, taal, algemene instellingen programma en gebruik van de chaosknop.

(Bij indrukken van bv spatiebalk, wordt
de stroom op alle sporen uitgeschakeld.
Bij nogmaals indrukken gaat
de race weer verder, al of niet met aftelling op het scherm).

Start:

Starttijd vast of willekeurig met aantal in te stellen seconden, vroegstart bewaking, duur startlichten.

Baanspanning:

Controle baanspanning aan / uit, instelling straftijd na passeren start/finish

Geluid:

Eigen geluid kunnen middels WAV files aan het programma gekoppeld worden.

Serierace:

Baan- of groepswissel met aanpassing volgorde. Herstart met of zonder startlichten

Opslaan:

Persoonlijke voorkeursinstelling voor het opslaan van data.

 

 

Analyse:

Hierin kunnen data na de race  getoond worden. Aan te passen hoe en wat er getoond moet worden.

Export naar Exel is mogelijk. Data kan dan geprint worden.

 

Schermindeling:

In te stellen voor rij- of kolommen aanzicht. De indeling van de sporen, alsmede de kleuren zijn aan te passen.

 

 

 

 

 

Op het scherm wordt getoond: Spoor, aantal gereden ronden, snelste rondetijd, gem. snelheid, auto, naam rijder, baan.

 

Zoals al vermeld, kan het scherm of in kolommenaanzicht (foto boven) of in rijaanzicht ingesteld worden.


 

 

                                                                                                                                                 

 


 

CARRERACLUB  NEDERLAND